De Bildtse Bank

De coöperatieve Spaar- en Voorschotbank Bildtse Bank UA, gevestigd te St.-Annaparochie, werd opgericht in 1899 en bleef op zelfstandige basis actief tot 1994. In 1999 werd nog wel het 100-jarig bestaan opgeluisterd door de rechtopvolger Friesland Bank.

Belangrijke taak was het bevorderen van de spaarzin van de lokale bevolking, alsmede het financieren van particuliere en zakelijke initiatieven. De financiering van agrarische bedrijven en aanverwante verwerkende industrie op het Bildt maakte daar deel van uit.

De bank werd lokaal een geduchte concurrent van de grote spelers in Nederland, maar bleef uiteindelijke te klein en daarmee te kwetsbaar om zelfstandig een rol van betekenis te kunnen spelen

Unieke verhalen van en rond de Bildtse Bank vastgelegd in bijzonder boek

Toegegeven, het leek merkwaardig: nu nog een boek schrijven over een bank die al meer dan 20 jaar niet meer bestaat. Toch waren er tal van redenen om dit alsnog te doen.

Ten eerste blijkt uit het historische deel van het boek, dat geschreven is door Douwe Zwart, dat de Bildtse Bank bijna een eeuw een beeldbepalende factor is geweest op het Bildt. Een eerbetoon aan oprichters, medewerkers en bestuurders in de vorm van een boek is dan ook niet meer dan op zijn plaats.

Daarnaast zijn er 10 Bildtse verhalen van de hand van Roel de Vries, die op een zeer eigen manier verhaalt van bank-ervaringen opgedaan in zijn 40-jarige loopbaan bij de Bildtse Bank. Journaliste Gitte Brugman interviewde belangrijke personen in de geschiedenis van de bank : oud medewerkers of hun familieleden, bestuurders en klanten.

Het zou dan ook eeuwig zonde zijn dat al deze bijzondere verhalen niet voor de toekomst zouden zijn vastgelegd. Het boek vormt dan ook een boeiend beeld  van een eigenzinnige lokale bank, die voor zichzelf ook een sociale functie op het Bildt zag weg gelegd.

En nog steeds speelt dit aspect van de Bildtse Bank een rol in het sociale leven op het Bildt: vandaag de dag kunnen sportverenigingen, culturele organisaties en evenementen op het Bildt rekenen op financiele bijdragen vanuit opvolger Stichting Bildtse Belangen.