De coƶperatieve Spaar- en Voorschotbank Bildtse Bank UA, gevestigd te St.-Annaparochie, werd opgericht in 1899 en bleef op zelfstandige basis actief tot 1994. Belangrijke taak was het bevorderen van de spaarzin van de lokale bevolking, alsmede het financieren van particuliere en zakelijke initiatieven. De bank werd lokaal een geduchte concurrent van de grote spelers in Nederland, maar bleef uiteindelijke te klein en daarmee te kwetsbaar om zelfstandig een rol van betekenis te kunnen spelen.

De geschiedenis van de bank is vastgelegd in ‘De Bildtse Bank – Het eigenaardige vertrouwen’ geschreven door Douwe Zwart. Het boek met bijdragen van Gitte Brugman en Roel de Vries vormt een boeiend beeld van een eigenzinnige lokale bank, die voor zichzelf ook een sociale functie op het Bildt zag weggelegd. En nog steeds speelt dit aspect van de Bildtse Bank een rol in het sociale leven op het Bildt: vandaag de dag kunnen sportverenigingen, culturele organisaties en evenementen op het Bildt rekenen op financiĆ«le bijdragen vanuit opvolger Stichting Bildtse Belangen.